Khamis, 1 Ogos 2013

SAKIT BELAKANG, ANGGOTA BADAN KEJANG ATAU KEBAS, KESIHATAN TERGANGGU ?

 

HIMPITAN yang berlaku pada dalam atau luar saraf akan memberi impak terhadap postur tubuh, kemampuan anggota tangan dan kaki serta kesakitan semasa berjalan.

KEBAS di bahagian kaki atau belakang paha yang kadang kala melibatkan kawasan pinggul sering sahaja dianggap remeh oleh kebanyakan daripada kita.




Tekanan terhadap saraf

Kebas atau rasa mencucuk di bahagian aras pinggang hingga ke bawah merupakan antara simptom awal terhadap abnormaliti keadaan saraf tunjang di dalam tulang belakang. Gejala tersebut boleh berlaku akibat penyakit berkaitan saraf tunjang dan akar saraf yang secara umumnya dibahagikan kepada tiga kumpulan iaitu Extradural (25 peratus), Intradural extramedullary (50 peratus) dan Intradural intramedullary (25 peratus), berdasarkan kepada kedudukannya dengan selaput saraf tunjang atau dikenali sebagai Dura Matter.

Tekanan terhadap saraf tunjang boleh menyebabkan pesakit mengalami gejala seperti lemah anggota kaki, hilang keseimbangan semasa berjalan, kebas, hilang kawalan autonomik terhadap pundi kencing dan kesukaran untuk membuang air besar.

Tekanan terhadap akar saraf pula menyebabkan pesakit berasa sakit di bahagian belakang dan kadangkala renjatan yang menular ke sebelah bahagian peha dan betis,

 
·         Bagi kategori Extradural, ia berlaku akibat penyakit di luar selaput saraf tunjang seperti Spondylosis, cakera (disk) tulang belakang terkeluar (PID), keretakan tulang belakang akibat kemalangan serta ketumbuhan. Bagi kategori ini, himpitan terjadi di kawasan luar saraf tunjang. Ini secara tidak langsung akan mengganggu bahagian saraf yang mengawal deria sentuh serta saraf motor
·         Bagi kategori kedua iaitu Intradural Extramedullary, ia berlaku akibat penyakit di dalam selaput dura tetapi di luar saraf tunjang seperti ketumbuhan Meningioma dan Schwannoma.
·         Bagi kategori ketiga pula, penyakit tersebut melibatkan saraf tunjang itu sendiri seperti ketumbuhan Ependymoma dan Astrocytoma, jangkitan saraf, penyakit vascular, syringomyelia dan demyelination
 

 
Ada keadaan tertentu, pesakit boleh menjadi lumpuh akibat himpitan pada saraf ini Di samping itu juga, kebas pada anggota kaki ini menyerang tidak kira masa. Malah, dalam keadaan tubuh sedang berehat, kebas ini masih terasa. kesakitan turut merebak di anggota tubuh yang lain atau radiculopathy turut mengganggu keselesaan pesakit.


Walau bagaimanapun terdapat juga beberapa penyakit lain yang boleh menyebabkan gejala kebas seperti arteriosclerosis di mana salur darah di bahagian kaki menjadi lebih sempit menyebabkan pesakit mengalami gejala intermittent claudication termasuk sakit atau kebas di bahagian kaki dan hanya boleh berjalan sehingga beberapa meter sahaja.

4 serangkai Shaklee untuk saraf, sendi dan tulang serta kesihatan menyeluruh.


JOINT HEALTH
RM 125 s.m
RM 130 s.s
  1. Memelihara tisu penyambung yang sihat dengan tambahan kuprum, zink, vitamin c dan manganese yang bertindak membina kolagen.
  2. Meningkatkan keupayaan ‘kusyen’ dengan glukosamin dari ekstrak boswellia , jadi anda bebas bergerak.
  3. Menambahkan kebolehan pergerakan tanpa rasa sakit
  4. Meningkatkan fleksibiliti sendi.
  5. Memperbaiki fungsi sesendi.
  6. Menyokong kesihatan sesendi untuk jangka masa panjang.
OMEGA GUARD
RM 136 s.m
RM 140 s.s

  1. Melambatkan degrasi tulang rawan
  2. Boleh mengurangkan reaksi keradangan dalam sendi
  3. bertindak sebagai pelincir
OSTEMATRIX
RM 61 s.m
RM 65 s.s

1.Untuk tulang dan gigi yang kuat.2.Mencegah kekejangan otot (cramp).3.Membantu dalam pembekuan darah.4.Menstabilkan denyutan jantung.5.Mengurangkan migrain.6.Membaiki stimulasi urat saraf.7.Mengurangkan risiko osteoprosis8.Mengurangkan gejala period pain-kembung perut

ALFAFA COMPLEX
330 TABLET : RM 53 s.m
                        RM 56 s.s
700 TABLET : RM 97 s.m


1. Dikatakan tumbuhan terbaik yang mengandungi segala zat keperluan harian tubuh manusia.

2. Melegakan sakit sendi dan belakang.

3. Menghilangkan kelesuan dan tekanan.

4. Memberi sensasi ‘rasa sejuk’
5. Memberi kelegaan semasa haid
6. Merawat arthitis
7. Bagus untuk elergi dan ekzema
8. Merawat athma
9. Mencuci usus bagi membuang toksik
10. mencuci buah pinggang dan merawat kencing kotor disebabkan jangkitan buah pinggang
11. Meneutralkan asid dalam badan
12. Merawat masalah keputihan pada wanita
13. Membesar dan menegangkan payudara
14. Bertindak seperti kacip fatimah kepada para isteri
15. Memulihkan urat selepas bersalin
16. Membantu masalah penghadaman dan pencernaan
17. Meningkatkan stamina seorang suami
18. Melegakan sembelit
19. Membuang angin dalam badan

untuk tempahan supplement boleh hubungi :  
Muhamad Hazra - 0177467967
https://www.facebook.com/hazra.zainal
https://www.facebook.com/pages/JOM-SIHAT